وبلاگ zareyeshetaban
براي حل مشکلات احتمالي، دورانديش باشيد و مطمئن باشيد با در نظر داشتن چند راهکار تخصصي، هرگز در موارد اضطراري غافلگير نخواهيد شد.
برخي نكات يك مديريت موفق
اگر از موضوعي علمي اطلاعي نداريد، يا احتياج به توضيحات بيشتري داريد، بدون هيچ ترديدي سوال کنيد.
در موارد بحراني، خونسردي خود را حفظ کنيد و چند استراتژي بحرانزدايي مناسب با فعاليت سازماني خود را پيشبيني و طراحي کنيد تا در موارد لزوم از آنها استفاده کنيد.
انتقامجو نباشيد. زمان پيادهسازي تصميمگيريها، به اندازه اخذ تصميمات، مهم است. چون ممکن است اجراي يک نقشه خوب تجاري در زمان نامناسب با شکست روبهرو شود.
در مورد چيزي که نميدانيد، به کسي اطلاعات اشتباه ندهيد و از گفتن نميدانم، هراسي نداشته باشيد.
نحوه چيدمان ميز کارمندان و محل استقرار آنها را طوري انتخاب کنيد که افراد فراموش نکنند در محل کارشان هستند و نبايد بيش از حد مجاز باز هم به گفتوگو بپردازند.
هميشه به خاطر داشته باشيد تواضع و متانت بر شکوه شما ميافزايد.
اگر قاطعيت مدير با مهرباني توأم باشد، تأثير شگفتانگيزي بر اطرافيان خواهد داشت و فرمانبري با ترس جاي خود را به انجام وظيفه با حس مسووليتپذيري ميدهد.
صبر و حوصله را از مهمترين ارکان موفقيت تلقي کنيد.
تفکر و تعمق قبل از پاسخگويي راحتتر از پيدا کردن چارهاي براي تغيير آنچه عنوان شده است.
علت شکستهاي سازماني را تجزيه و تحليل کنيد تا ضمن تشخيص مسير نادرست، از تکرار آن جلوگيري کنيد.
با بياهميت جلوه دادن کارهاي کارمندان، زحمات آنان را بيارزش نکنيد.
با انجام ورزشهاي فکري، قابليتهاي ذهني خود را تقويت کنيد.
دانش حرفهاي خود را تا حدي بالا ببريد که در موارد لزوم در مقابل کليه سوالات حرفهاي حاضر جواب باشيد.
هنگام دست دادن، دست افراد را محکم و صميمانه بفشاريد. وقتي عصباني هستيد، درباره ديگران تصميمگيري نکنيد.
هميشه وقتشناس باشيد. براي حضور به موقع، ميتوانيد از ترفند قديمي 5 دقيقه جلو کشيدن ساعت استفاده کنيد.
هرگز اميد ارتقا را از زيردستان نگيريد، زيرا به طور يقين، انگيزه آنها براي تلاش از بين ميرود.
سعي کنيد در صورت لزوم در دسترس باشيد و شانس حرف زدن را به همه سطوح سازمان بدهيد. در اين صورت شايد با ايدههاي درخشاني روبهرو شويد.
به کارمندان ساعي و متعهد بگوييد که چقدر براي سازمان مفيد هستند و شما به آنها علاقه و اعتماد داريد.
هيچگاه اجازه ندهيد کسي حالت افسردگي و نااميدي شما را ببيند.
به شايعات بياساس بيتوجه باشيد و در مورد زيردستان از روي دهنبيني قضاوت نکنيد.
خشکي جلسات طولاني را با شوخطبعي قابل تحمل کنيد. از سرزنش کردن ديگران در جمع خودداري کنيد.
بهمنظور جلوگيري از تکروي و رقابتهاي ناسالم، روحيه انجام کار گروهي در سازمان را تقويت کنيد.
از عنوان کردن فرامين غيرقابل اجرا و غيرمنطقي احتراز جوييد، زيرا جز خدشهدار کردن شخصيت حرفهاي شما پيامدي ندارد.
در سلام کردن و ايجاد ارتباط دوستانه پيشقدم باشيد.
همواره هوشيار باشيد کسي در سازمان جهت حفظ عنوان شغلي و موقعيت خود به عنوان ترمز براي نيروهاي فعال و پرانرژي عمل نکند.
از اشتباهات خود درس بگيريد و آن را به ديگران نيز درس بدهيد.
حتي اگر سن شما از کارمندان کمتر است، آنچنان دلسوزانه با مسائلشان برخورد کنيد تا لقب "پدر سازمان" را کسب کنيد.
در برخي از برنامهريزيها و اخذ تصميمات از کارکنان نيز نظرخواهي کنيد تا با اين مشارکت صميميت بيشتري بين مديريت و کارکنان برقرار گردد و حس مسووليتپذيري افراد افزايش يابد.
از کارکنان بخواهيد اگر با مشکلي روبهرو ميشوند ضمن اعلام آن مشکل چند راهحل مناسب نيز ارائه دهند.
با برقراري امنيت شغلي در محيط روحيه کاري افراد را بهبود ببخشيد.
اگر به افراد شخصيت بدهيد و با برخوردهاي نادرست عزت نفس آنان را پايمال نکنيد آنان به مثابه اهرم عمل ميکنند و قادر خواهند بود مسووليتهايي که به عهده آنان است بدون استرس و فشار روحي و با کيفيت بهتري به انجام برسانند.
مشوق و ترويجدهنده کار تيمي باشيد تا هماهنگي و همسويي کارکنان جايگزين رقابتهاي ناسالم شود و از هر کس، مطابق دانش و تجربهاش توقع داشته باشيد تا بهترين نتيجه را به دست آوريد.